بلاگ

خانهشومینهنکاتی در مورد شومینه های گازی

نکاتی در مورد شومینه های گازی

در مقاله قبل توضیحاتی در مورد شومینه های گازی دادیم در این مقاله ادامه مطلب نکاتی در مورد شومینه های گازی می پردازیم.

در مطلب قبلی بررسی در مورد شومینه های گازی و انواع آن پرداختیم. در ادامه به بررسی انواع شومینه های گازی می پردازیم.

شومینه های گازی ایستاده

شومینه های گازی شبیه برخی از شومینه های هیزمی جدید است. این واحدها در تامین گرمای خانه موثرتر هستند، زیرا تمام سطوح شومینه در معرض اتاق است. نماهای شیشه ای مورد استفاده در تمامی این شومینه های گازی را می توان از شیشه سکوریت شده یا سرامیکی تولید کرد.

شیشه سرامیکی در انتقال گرمای مادون قرمز به داخل اتاق کمی بهتر است. با این حال، مزیت اصلی آن این است که می تواند بهتر در برابر دماهای بالاتر مربوط به واحدهای مهر و موم شده مقاومت کند.

انواع هواگیری

برای خارج کردن گازهای حاصل از احتراق از جعبه آتش‌نشانی به فضای باز، هواگیری لازم است. سه گزینه موجود است: تهویه طبیعی، تهویه برق و تهویه مستقیم. بسیاری از شومینه های گازی که امروزه فروخته می شوند، محصولات احتراق را با استفاده از یک دودکش عمودی (دریچه گاز) تخلیه می کنند، که از بادکش طبیعی ناشی از دمای شعله (بالا رفتن هوای گرم) بهره می برد.

این واحدها دارای یک هود بادگیر هستند که به هوای اضافی خانه نیاز دارد تا مشعل را از نوسانات فشار خارجی جدا کند. شومینه های کششی طبیعی معمولاً از یک دریچه B یا در یک دودکش موجود از یک آستر فلزی تأیید شده که شامل یک دریچه B یا یک آستر فلزی انعطاف پذیر است استفاده می کنند.

برخی از شومینه های گازی دارای تهویه برق هستند که در آن یک فن الکتریکی به فرآیند تهویه کمک می کند. تهویه برقی به واحدها اجازه می دهد تا با دودکش های افقی و عمودی از مکان هایی در خانه که در آن دودکش معمولی نصب نمی شود، هواگیری شوند.

اگرچه تهویه برق هنوز رایج نیست، اما می‌تواند کارایی شومینه را بهبود بخشد و هوای خانه کمتری مصرف کند، زیرا معمولاً به هود هواکش نیازی نیست. با یک شومینه با تهویه مستقیم، هوای احتراق در فضای باز از طریق یک لوله مستقیماً به داخل جعبه آتش کشیده می شود، در حالی که محصولات احتراق از طریق لوله دیگر تخلیه می شوند.

واحدها آب بندی شده اند، بنابراین هوای اتاق برای احتراق مورد نیاز نیست و هوای گرم شده اتاق به بیرون از دست نمی رود. این شومینه ها معمولاً بر روی دیوار بیرونی نصب می شوند و دریچه هوا مستقیماً از دیوار عبور می کند، اگرچه برخی از مدل ها برای دودکش های افقی و عمودی طولانی تأیید شده اند.

شومینه گازی معلق/شومینه لوکس ایران/نکاتی در مورد شومینه های گازی

شومینه های گازی/ شومینه گازی معلق /نکاتی در مورد شومینه های گازی

تهویه ممکن است هم محور یا هم خطی باشد. هواکش کواکسیال از دو لوله متحدالمرکز استفاده می کند. لوله بیرونی هوای احتراق را از بیرون وارد می کند و لوله داخلی محصولات احتراق را تخلیه می کند. این روشی است که معمولاً برای تهویه دیوارهای جانبی استفاده می شود. تهویه خطی از دو لوله کاملا مجزا استفاده می کند: یکی برای تامین هوای احتراق بیرون و دیگری برای خروج محصولات احتراق.

این روش اغلب در مواردی استفاده می‌شود که محدودیت‌های فضایی وجود داشته باشد، زمانی که یک شومینه و دودکش موجود با یک درج گاز مقاوم‌سازی شده باشد یا در جایی که فواصل طولانی دریچه و دمای سرد باعث می‌شود متراکم شدن و یخ زدگی دریچه یک نگرانی بالقوه باشد.

برای نصب در یک خانه با مصرف انرژی R-2000*، یک شومینه گازی باید دارای تهویه مستقیم (آب بندی) یا با جریان برق باشد. این یک سطح محافظت اضافی در برابر ریختن محصولات احتراق ایجاد می کند و به افزایش کارایی دستگاه کمک می کند.

قرار دادن شومینه برای حداکثر سود

اگر برنامه های ساخت و ساز یا نوسازی خانه شما شامل یک شومینه گازی کارآمد است، مدتی برای برنامه ریزی نصب آن وقت بگذارید تا شومینه بتواند به طور موثری به نیازهای گرمایشی شما کمک کند. یک شومینه گازی کارآمد می‌تواند مصرف کلی انرژی و صورت‌حساب‌های گرمایشی خانه را زمانی که در یک منطقه نشیمن اصلی قرار دارد که گرما به سایر قسمت‌های خانه دسترسی دارد، کاهش دهد.

شومینه را در قسمتی از خانه نصب کنید که از نظر بصری جذاب باشد و شما و خانواده بیشتر وقت خود را در آن سپری کنید و از گرمای آن بیشترین بهره را ببرید. این معمولا در طبقه اصلی، در اتاق خانواده، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن یا آشپزخانه شما است.

 

نکاتی در مورد شومینه های گازی/ شومینه لوکس ایران

نکاتی در مورد شومینه های گازی

چیدمان خانه شما بر توانایی شومینه در تامین گرما به سایر قسمت های خانه تاثیر می گذارد. اگر خانه جدیدی می سازید، طرحی را در نظر بگیرید که بر روی شومینه تمرکز دارد. یک طراحی باز، که در آن دیوارهای کمی برای جدا کردن اتاق ها در طبقه اصلی وجود دارد، اجازه می دهد گرما از منطقه شومینه به اتاق های دیگر منتقل شود. یک راه پله در دسترس نیز به گرما اجازه می دهد تا به طبقه بالا منتقل شود.

شومینه های گاز طبیعی کارآمد می توانند ابزار موثری برای کاهش هزینه های گرمایش و بهبود سطح راحتی در خانه هایی باشند که با قرنیزهای برقی گرم می شوند. قرنیزها در اتاق های دورافتاده می توانند آن مناطق را در حد قابل قبول نگه دارند درجه حرارت، به طور موثر خانه را “منطقه بندی” می کند، با شومینه گازی که بیشترین گرمای “آرامش” را برای بقیه خانه فراهم می کند.

یک شومینه با قرارگیری مناسب و طراحی خوب می تواند بیش از نیمی از نیازهای گرمایش معمولی یک خانه استاندارد را برآورده کند و در عین حال یک فضای بصری جذاب و راحت ایجاد کند.

اگر چیدمان خانه شما به گونه ای است که بهترین مکان برای شومینه در مقابل دیوار بیرونی است، سعی کنید شومینه را در داخل پاکت خانه بسازید. اگر نمی توان این کار را انجام داد، به دنبال یک شومینه با پوشش بیرونی عایق باشید. همچنین عایق برای درج شومینه گازی که در یک شومینه دیوار بیرونی موجود نصب می شود به منظور از بین بردن اتلاف مستقیم حرارت از شومینه از طریق دیوار بیرونی مهم است.

گزینه دیگری برای به حداقل رساندن اتلاف گرما، قرار دادن شومینه و دودکش روی دیوار داخلی است. با احاطه کردن دریچه با هوای گرم به جای سرد، از بادکش بهتر اطمینان حاصل می کنید و احتمال تبدیل شدن خانه به دودکش بهتر از خود دودکش را کاهش می دهید. اگر باید یک شومینه گازی در زیرزمین نصب کنید، احتمالاً یک واحد دریچه مستقیم بهترین گزینه برای شماست زیرا نیازی به دودکش ندارد.

یک شومینه با تهویه مستقیم می تواند از دیوار کناری خانه در بالای فونداسیون خارج شود و برای جلوگیری از ریزش اگزوز احتراق یا ربوده شدن هوا برای احتراق از کوره یا آبگرمکن آب بندی می شود. قبل از نصب شومینه در زیر زمین، به طور جدی عایق کاری زیرزمین را در نظر بگیرید. از آنجایی که توزیع گرما دشوارتر خواهد بود، یک شومینه کم ورودی یا واحدی را در نظر بگیرید که می تواند مجاری برای انتقال گرما به جای دیگر داشته باشد.

خلاصه ای از ویژگی هایی که باید در یک شومینه گازی کارآمد به دنبال آن باشید

هنگام خرید یک شومینه گازی کم مصرف، رتبه بندی شومینه هایی که به آنها علاقه دارید EnerGuide بازده شومینه (FE) بخواهید. با استفاده از این اطلاعات، انتخاب های خود را به شومینه هایی محدود کنید که دارای راندمان نسبتاً بالایی هستند و می توانند نوع گرمای مورد نیاز برای مکان انتخابی شما را تامین کنند.

کم مصرف ترین شومینه های گازی دارای بسیاری از ویژگی های زیر هستند:

  • رتبه بالای EnerGuide Fireplace Efficiency (FE) همانطور که در CSA P.4.1-02 آزمایش شده است، که در بروشورهای محصول یا در وب سایت های تولید کنندگان یافت می شود.
  • طراحی دریچه مستقیم، در صورت لزوم
  • یک سیستم جرقه زنی الکترونیکی متناوب یا وسیله ای آسان برای خاموش کردن و روشن کردن مجدد چراغ راهنما
  • جلو شیشه ای سرامیکی
  • یک فن گردشی بی صدا از نوع قفس سنجابی برای کمک به انتقال گرمای همرفتی به اتاق
  • مبدل حرارتی ثانویه
  • پوشش بیرونی عایق شده برای جلوگیری از اتلاف گرما از طریق دیوارها به بیرون در صورت قرار گرفتن در دیوار خارجی
  • چرخش خوب یا وسایل دیگر مانند کانال کشی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد موضعی

ویژگی های معمولی یک شومینه گازی با تهویه مستقیم کارآمد

 

  1. شیشه سرامیکی
  2. هوای احتراق از قبل گرم شده
  3. دریچه مستقیم دیواره جانبی کواکسیال
  4. ورودی همرفت هوای برگشتی اتاق خنک
  5. خروجی همرفت هوای گرم
  6. سرعت متغیر، فن گردشی سنجاب
  7. پوشش بیرونی عایق شده
  8. محفظه تبادل حرارتی همرفت

از چه چیزی باید اجتناب کرد

یک نوع شومینه گازی که باید در خانه های کانادایی اجتناب شود – شومینه گازی بدون هوا – در ایالات متحده موجود است. همانطور که از نام آن پیداست، این واحدها هوای بیرون را ندارند. تمام گازهای حاصل از احتراق (از جمله مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و مقادیر زیادی بخار آب) مستقیماً در خانه آزاد می شوند. این شومینه‌ها می‌توانند باعث مشکلات جدی کیفیت هوا و رطوبت در داخل خانه شوند.

نصب شومینه گازی

با انتخاب محل مناسب برای شومینه گازی کارآمد خود، باید اطمینان حاصل کنید که توسط تکنسین ماهر نصب شده است. در بیشتر مناطق، قبل از شروع کار، مجوز نصب ویژه و همچنین بازرسی پس از اتمام کار مورد نیاز است. برای جزئیات با فروشنده، شهرداری یا شرکت گاز خود تماس بگیرید. همچنین باید به شرکت بیمه خود اطلاع دهید.

هنگام مقایسه برآوردها، دانش و تجربه پیمانکار و همچنین مواد مورد استفاده را در نظر بگیرید.

برآوردها باید شامل موارد زیر باشد:

  • فهرستی جزئی از تمام هزینه‌های کار و مواد موجود در برآورد، و همچنین کل هزینه برای تمام کارهای ضروری
  • بیانیه ای که به وضوح مشخص می کند چه کسی مسئول است
    – کلیه مجوزهای لازم و پرداخت هزینه های مربوطه
    – بازرسی در محل توسط شرکت و/یا سایر مقامات محلی
    – برنامه ریزی کارهایی که باید توسط شرکت برق انجام شود، مانند نصب لوله تامین و اتصال
  • یک نشانه واضح از زمان تکمیل کار
  • ضمانت مواد و کار
  • برنامه و روش پرداخت

نکاتی در مورد شومینه های گازی در مورد ایمنی برای کار 

  • اگر شومینه شما در حین ساخت و ساز یا بازسازی در خانه نصب شده است، تا زمانی که منطقه به طور کامل تمیز نشده است، از آن استفاده نکنید. گرد و غبار دیوار خشک و سایر آلاینده ها می توانند به فن، موتورها و مشعل ها آسیب برسانند.
  • دستورالعمل های سازنده را قبل از افزودن یا اصلاح یک مانتو یا اطراف آن بررسی کنید (حداقل فاصله مورد نیاز است).
  • شومینه خود را قبل از استفاده اولیه بررسی کنید – و به طور منظم به تعمیر آن ادامه دهید.
  • قبل از استفاده از شومینه برای اولین بار، دستورالعمل های سازنده را به دقت بخوانید.
  • در حین کار، مواد قابل احتراق را از سطوح داغ دور نگه دارید.
  • اگر چراغ راهنما یا شعله خاموش شد، پنج دقیقه یا بیشتر صبر کنید (دستورالعمل های سازنده را ببینید) قبل از اینکه بخواهید دوباره شومینه را روشن کنید. این به زمان برای پاک کردن شومینه از گاز اجازه می دهد و به ویژه در مدل های با دریچه مستقیم مهم است.
  • نسبت به بوهای غیرعادی یا شعله های آتش، که اغلب نشانه ای از عملکرد صحیح شومینه هستند، هوشیار باشید. در چنین مواردی، برای تعمیر با فروشنده تماس بگیرید. در صورت استشمام بوی گاز با شرکت گاز تماس بگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که گذرگاه های گردش هوا و فن ها تمیز و عاری از انسداد هستند.
  • قبل از اینکه شیشه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید، صبر کنید تا دستگاه کاملاً خنک شود (در غیر این صورت ممکن است باعث استرس حرارتی و شکستگی شود).
  • در صورت شکستگی شیشه، از یک تکنسین مجرب بخواهید آن را با شیشه عرضه شده توسط سازنده تعویض کند.
  • با واحدهای فرسوده کناری و دریچه مستقیم، دریچه خارجی را همیشه از آوار و برف پاک نگه دارید و حداقل فاصله کارخانه سازنده را بین دریچه و نرده ها، بوته ها و گذرگاه ها و غیره حفظ کنید.
  • اگر یک شومینه با دریچه مستقیم مهر و موم ندارید، یک آشکارساز مونوکسید کربن در نزدیکی شومینه نصب کنید. این دستگاه‌ها به طور مداوم هوا را از نظر مونوکسید کربن کنترل می‌کنند و هنگامی که سطوح بالا شناسایی می‌شوند، زنگ هشدار به صدا در می‌آورند، درست همانطور که یک آشکارساز دود وجود احتمالی آتش‌سوزی را نشان می‌دهد.

استفاده کارآمد از شومینه گازی

خرید یک شومینه گازی کم مصرف و مکان یابی و نصب صحیح آن اولین قدم های حیاتی در کنترل هزینه های عملیاتی شومینه شما و کمک به محیط زیست است. با این حال، استفاده عاقلانه از شومینه پس از نصب نیز مهم است. این دستورالعمل های اساسی را دنبال کنید تا عملکرد شومینه خود را به حداکثر برسانید و مصرف انرژی آن را به حداقل برسانید.

  • اگر واحدی با چراغ راهنما خریداری می کنید، مطمئن شوید که چراغ راهنما را در طول تابستان و در فصل گرما که اغلب از شومینه خود استفاده نمی کنید، خاموش کنید. هنگام روشن کردن مجدد، دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید.
  • هنگامی که شومینه کار می کند، ترموستات اصلی خانه را تا حد امکان کم کنید.
  • اگر شومینه ترموستات دارد، آن را در پایین ترین حالت ممکن قرار دهید تا سطح راحتی قابل قبولی داشته باشد. زمانی که از آن استفاده نمی کنید آن را کم کنید (در غیر این صورت ترموستات می تواند شومینه را روشن کند، حتی زمانی که از اتاق استفاده نمی شود یا زمانی که کسی از آن استفاده نمی کند. خانه است).
  • شیشه را تمیز نگه دارید تا انتقال حرارت تابشی به حداکثر برسد. به یاد داشته باشید که یک شومینه گازی با طراحی خوب و کم مصرف، که به درستی قرار گرفته و نگهداری شود، می تواند ساعت ها لذت و راحتی به شما بدهد و در عین حال هزینه کلی گرمایش شما را کاهش دهد.

جهت دریافت مشاوره یا قیمت و کاتالوگ تولیدات شومینه معلق شومینه لوکس ایران جهت خرید با شمار ه ۰۹۱۲۶۸۷۶۱۸۴ آقای خانلو تماس حاصل فرمائید.

اینستاگرام شومینه لوکس ایران

منبع : nrcan

 

قدیمی تر

شومینه های گازی

جدیدتر

شومینه های برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری