بلاگ

خانهشومینههمه چیز درباره شومینه
همه-چیز-درباره-شومینه

همه چیز درباره شومینه

همه چیز درباره شومینه که باید بدانید را می خواهیم با هم بررسی کنیم.

هیچ چیز بهتر از استراحت در یک عصر سرد با یک فنجان چیزی گرم و آتش در اجاق گاز نیست. شومینه امروزی که به طور سنتی مکانی برای پخت و پز و راهی برای گرم کردن خانه است، بیشتر به عنوان یک وسیله جانبی عمل می کند تا یک ضرورت، اما یک موردی است که همه ما دوست داریم. می تواند برای دانش انواع شومینه به مقاله انواع مختلف شومینه که قبلا منتشر کردیم مرور داشته باشید.
همه-چیز-درباره-شومینه/ شومینه لوکس ایران

همه چیز درباره شومینه

شومینه مکانی امن برای آتش است که برای تابش نور و گرما روشن می شود. به طور کلی از آجر یا سنگ ساخته شده است، یک شومینه شامل یک جعبه آتش برای مهار آتش، یک دودکش برای خروج دود و گاز سمی از فضا، و چندین عنصر کلیدی دیگر است.

عناصر کلیدی یک شومینه

در اینجا قسمت های اصلی شومینه را که باید بدانید آورده شده است:
  • گودال خاکستر انباری زیر رنده شومینه که در آن خاکستر جمع می شود. از طریق یک درب تمیزکاری در زیر زمین یا در خارج از دودکش قابل دسترسی است.
  • پوشش گودال خاکستر رنده ای در کف جعبه آتش که اجازه می دهد خاکستر، اما نه چوب، در گودال خاکستر پایین بیفتد.
  • دودکش – یک سازه معماری ساخته شده از سنگ تراشی، سنگ یا آجر که گازهای خروجی  و دود ناشی از آتش سوزی را به بیرون از خانه هدایت می کند.
  • کلاهک دودکش – یک پوشش بلند که از ورود رطوبت برف یا باران و حیوانات مانند پرندگان به داخل دودکش جلوگیری می کند.
  • تاج – بالای دودکش
  • دمپر – یک پوشش متحرک در گلوی دودکش که جعبه آتش را از دودکش جدا می کند. در حالت بسته از ورود هوای سرد بیرون به داخل خانه جلوگیری می کند.
  • محفظه آتش – حفره ای که آتش در آن می سوزد.
  • دودکش – مجرای یا آستری ساخته شده از خاک رس مایل به قرمز یا لوله فولادی ضد زنگ که از میان دودکش می گذرد.
  • فونداسیون – یک پد بتنی زیر خانه که وزن شومینه و دودکش را تحمل می کند.
  • اجاق – کف شومینه و قسمتی که به داخل اتاق بیرون زده است.
  • سنگ سردر – عضو معماری افقی است که وزن دودکش بالای جعبه آتش را تحمل می کند.
  • طاقچه بالا بخاری – قفسه ای که بالای دهانه شومینه آویزان است. اگر طاقچه تمام دهانه شومینه را احاطه کرده باشد، به اضلاع عمودی ستون یا پایه هایی می گویند که در پایین ازاره ها قرار دارند. براکت های قفسه کوربل هستند.
  • احاطه دور – دیوار نسوز که دور شومینه را احاطه کرده است.
  • اتاقک دود – منطقه ای که جعبه آتش و دودکش را به هم وصل می کند. پایین این محفظه قفسه دود نامیده می شود. از ریزش باران یا دوده به داخل آتش جلوگیری می کند و به جلوگیری از ریزش آب کمک می کند.
  • جرقه گیر – یک صفحه فلزی که بالای دودکش را می پوشاند تا از خروج خاکستر سوخته جلوگیری کند.
  • دهانه – یک گذرگاه باریک بین جعبه آتش و محفظه دود

smoke stacks on the tiled roof

شومینه چگونه کار می کند

اگر از علوم راهنمایی به یاد دارید، گرما بالا می رود. شما می توانید این اصل را در یک بالون هوای گرم رعایت کنید، جایی که گرما و گاز ناشی از مشعل، بالون را پر می کند و باعث بالا آمدن آن می شود. به طور مشابه، ستونی از گاز گرم شده در محفظه دود دودکش جمع می شود، که سپس گرمای بیشتری را از آتش زیر می کشد و آن را به سمت دودکش هدایت می کند. این کشش مهمترین عملیات در شومینه است زیرا دود و گازها را از خانه شما خارج می کند.

ایمنی شومینه برای خانه ها، قدیمی و جدید

مهمترین نکته هنگام ساخت، تعمیر یا استفاده از شومینه ایمنی است. قبل از استفاده از شومینه در خانه ای که به تازگی خریداری شده است، آن را بررسی کنید. از راهنمایی یک کارشناس استفاده کنید. کارشناس به دنبال این است که ببیند آیا دودکش با قوانین فعلی ساختمان مطابقت دارد یا خیر. در خانه های قدیمی، کارشناسان اغلب دودکش هایی را پیدا می کنند که خیلی کوتاه یا بدون آستر هستند.

اگر دودکش دارای آستر باشد، آن را برای ترک هایی که می تواند باعث خروج گرما و مشتعل شدن مواد قابل احتراق مانند خرپاهای سقف شما شود، بررسی می کنند. کارشناس همچنین به دنبال ترک در ملات و آجر خواهد بود.

هر ترک بزرگتر از ⅛ اینچ نیاز به نقطه گذاری مجدد دارد (فرایند جایگزینی ملات). در نهایت، آنها می خواهند مطمئن شوند که دمپر به درستی کار می کند و نشانه هایی از خوردگی را نشان نمی دهد. یک دمپر خورده می تواند در حالت باز یا بسته منجمد شود و از کار بیفتد یا حتی بیفتد.

هنگامی که شومینه شما مورد بازرسی قرار گرفت، به یاد داشته باشید که آن را نگهداری کنید. هر سال قبل از لذت بردن از اولین آتش، دودکش خود را تمیز کنید یا آن را توسط یک متخصص تمیز کنید. کرئوزوت که در دودکش رسوب می کند، بسیار قابل احتراق است و یکی از عوامل اصلی آتش سوزی دودکش است. همچنین، یک دودکش‌کش واجد شرایط را استخدام کنید تا دودکش شما را از نظر ترک بررسی کند.

تعمیر یا تغییر کاربری شومینه

اگر تصمیم دارید که دودکش و شومینه خود را تعمیر کنید یا فضا را تغییر دهید، در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
  • آیا در تلاش برای حفظ یک خانه تاریخی هستید؟
  • آیا می خواهید از آن برای سوزاندن چوب استفاده کنید؟
  • آیا می توانید هزینه تعمیرات را بپردازید؟
  • آیا خودتان می توانید کار را انجام دهید؟

چه زمانی به یک متخصص نیاز داریم

پروژه های زیر مسائل ایمنی را ایجاد می کنند و نیاز به رعایت دقیق قوانین ساختمانی دارند: جایگزین کردن دودکش ترک خورده، نصب مجدد ملات شکسته، جایگزینی یا تنظیم مجدد آجرهای سست یا شکسته، و افزودن قطعات آجری به دودکشی که خیلی کوتاه است. اگر تصمیم گرفتید یکی از این پروژه ها را خودتان انجام دهید، قبل از استفاده از شومینه حتماً کار خود را بررسی کنید.

راه اندازی آسان پروژه های شومینه توسط خودتان

اگر تعمیرات را بسیار پرهزینه یا غیرعملی می‌دانید، یا به سادگی نمی‌خواهید از شومینه برای هدف خود استفاده کنید، آن را به یک عنصر طراحی در خانه خود تبدیل کنید. چند ایده عبارتند از:

  • پر کردن شومینه آشپزخانه با کتاب های آشپزی یا شیشه های قدیمی کنسرو حاوی کالاهای خشک
  • پر کردن شومینه کتابخانه با کتاب
  • ایجاد یک گوشه اسباب بازی در شومینه ای که در اتاق بازی یا اتاق کودک است
در غیر این صورت، شومینه شما ممکن است به چند پیشرفت در مجموعه مهارت شما نیاز داشته باشد: رنگ آمیزی یا رنگ آمیزی آجر، صاف کردن یا اضافه کردن یک شومینه، و تعمیر کاشی کاری،و….

نحوه رنگ آمیزی یا رنگ آمیزی شومینه آجری

برای رنگ آمیزی شومینه آجری ابتدا سطح آن را آماده کنید. آجر را با آب و صابون و برس سفت بشویید. اگر در خارج از منزل کار می کنید، استفاده از واشر فشار را در نظر بگیرید. برای از بین بردن کپک، مخلوطی از یک قسمت سفید کننده را روی سه قسمت آب بمالید و اجازه دهید نیم ساعت قبل از شستشو خیس بخورد.

هنگام شستشو، ملات را برای علائم آسیب یا خرابی بررسی کنید. می‌توانید از درزگیری سیلیکونی برای تعمیر ترک‌های کوچک استفاده کنید، اما آسیب‌های گسترده‌تر مستلزم جابجایی مجدد آجر است.

پس از تمیز کردن، یک پرایمر لاتکس بزنید. برای شومینه هایی که در خارج از خانه قرار دارند، می توانید از اسپری رنگ استفاده کنید. در داخل، از یک برس یا غلتک استفاده کنید. اجازه دهید پرایمر بین لایه ها و قبل از اعمال رنگ کاملا خشک شود.

بهترین انتخاب رنگ برای آجر فرمول الاستودینامیک است زیرا خاصیت ارتجاعی آن ترک ها را پر می کند و از ایجاد شکاف های جدید جلوگیری می کند. اگر نمی توانید رنگ الاستودینامیک پیدا کنید، رنگ بیرونی لاتکس اکریلیک بهترین انتخاب بعدی است.
برای رنگ آمیزی آجری که داخل خانه است، از غلطک و قلم مو استفاده کنید. یک غلتک با چرت ضخیم انتخاب کنید تا وارد تمام گوشه ها و گوشه ها شوید. در خارج از منزل، به راحتی از یک سمپاش استفاده کنید.

رنگ آمیزی آجر به همان کار آماده سازی نیاز دارد، با این تفاوت که ممکن است ملات را با نوار نقاش نیز بپوشانید. پس از تمیز و خشک شدن آجر، لکه را در محلی نامحسوس بمالید تا رنگ آن بررسی شود. با افزودن رنگدانه آن را روشن یا تیره کنید.

هنگامی که از رنگ راضی بودید، با استفاده از یک برس یا پارچه تمیز، لکه را در لایه های نازک بمالید. بین کت ها 24 ساعت صبر کنید و همیشه برای محافظت از پوست خود دستکش بپوشید.

چگونه یک طاقچه بالا بخاری را بازسازی کنیم

تمیز کردن سقف شومینه بسیار شبیه به تمیز کردن یک قطعه مبلمان چوبی است. رنگ را پاک می کنید و دوباره رنگ می کنید. با این حال، چند نکته ظریف وجود دارد که کارشناسان بر آن توافق دارند.

اگر می‌خواهید حس تاریخی اتاق را با تطبیق رنگ اصلی آن حفظ کنید، در یک منطقه کوچک و نامشخص، بر روی دیوار رنگ‌شده رنگ‌کش بمالید و قبل از تمام وقت پیشنهادی آن را پاک کنید. این کار باید یک تا دو لایه رنگ را در یک زمان حذف کند. اگر مطابقت با رنگ اصلی برای شما مهم نیست، به روش زیر عمل کنید.
در یک خانه قدیمی، همیشه فرض کنید در جایی رنگ سربی وجود دارد. لباس محافظ بپوشید و هرگز با کودکان یا بزرگسالان جوان در نزدیکی کار چوب را اصلاح نکنید. اتاقی را که در آن کار می کنید ایزوله کنید و تهویه مناسب را فراهم کنید.
هرگز رنگ قدیمی را سمباده نزنید.  سنباده کاری باعث تولید گرد و غبار می شود که به داخل تمام شکاف های خانه شما می ریزد. گرد و غبار هنگام استنشاق یا بلعیدن باعث مسمومیت با سرب می شود. سنباده کاری نه تنها سرب سمی را در سرتاسر خانه پخش می کند، بلکه اگر به آرامی انجام نشود، می تواند جزئیات پیچیده معماری را که می خواهید حفظ کنید، از بین ببرد. فقط از پاک کننده های شیمیایی استفاده کنید و زباله ها را به درستی دور بریزید.
دستورالعمل های سازنده استریپر را دنبال کنید. همیشه از دستکش، آستین بلند و عینک محافظ استفاده کنید. هنگامی که تمیز می‌شوید، روکش را به دلخواه رنگ یا لکه کنید.

نحوه جایگزینی کاشی گم شده یا شکسته

خانه‌های لوکس قدیمی اغلب شامل عناصر معماری پیچیده‌ای بودند که جایگزینی آنها سخت است. اگر کاشی‌ها یا هر اجزای تزئینی دیگری که اطراف شومینه شما را احاطه کرده‌اند نیاز به تعمیر دارند، گنج‌یابی در دستان خود دارید.
شکار را با اندازه گیری و عکاسی از کاشی شروع کنید عکس را در مرورگر وب خود آپلود کنید و یک جستجوی تصویر در گوگل انجام دهید تا ببینید آیا یک مسابقه برای فروش پیدا می شود یا خیر. در غیر این صورت، خرده‌فروشان و عتیقه‌فروشی‌ها را تحت کنترل درآورید، یا به کسی سفارش دهید که یک ماکت بسازد.
هنگام تنظیم مجدد یک کاشی، سعی کنید از نظر بصری با آنچه سازنده در ابتدا استفاده کرده است مطابقت داشته باشد. اکثر کاشی ها با استفاده از ملات نازک متصل می شوند.
امیدواریم که دانش کامل شومینه ها به شما کمک کند تا ایمن بمانید و از زیبایی که این عنصر طراحی نمادین به خانه شما می آورد لذت ببرید.

جهت دریافت مشاوره یا قیمت و کاتالوگ تولیدات شومینه معلق شومینه لوکس ایران جهت خرید با شمار ه ۰۹۱۲۶۸۷۶۱۸۴ آقای خانلو تماس حاصل فرمائید.

اینستاگرام شومینه لوکس ایران

منبع:thisoldhouse.

قدیمی تر

باربیکیو و گریل

جدیدتر

نحوه تمیز کردن آجر شومینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری