بلاگ

خانهآتشدانانواع مختلف شومینه
انواع مختلف شومینه

انواع مختلف شومینه

در این مقاله سعی داریم انوع مختلف شومینه را با راهنمایی کامل معرفی کنیم. همراه ما باشید تا شما هم با انواع مختلف شومینه آشنا بشید تا بتونید به راحتی شومینه مد نظر خود را انتخاب کنید.  شومینه ها نقطه کانونی اکثر خانواده ها در طول تاریخ بشر بوده اند و نور، گرما، غذای گرم و مکانی مرکزی برای استراحت یا پذیرایی از مهمانان فراهم می کنند.

در سال‌های اخیر، گزینه‌ها برای صاحبان خانه به طور چشمگیری گسترش یافته است و طیف گسترده‌ای از انواع سوخت، ساختارها، جلوه‌های بصری و گزینه‌های دیگر را شامل می‌شود.

با توجه به نوع شومینه ها هر کدام برای مکان خاص خود قابل مصرف هستند. با توجه به محیطی که استفاده میشود تولید و استفاده می شود. نمونه ای از این شومینه های برای محیط بیرون و بزرگ و برخی دیگر برای کانون کوچک و دنج مناسب هستند. تنوع ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن چند فاکتور کلیدی، تعیین نوع شومینه مناسب برای خانه شما آسان خواهد بود.

اول از همه، انتخاب شما برای شومینه با انتخاب سوخت شما تعیین می شود که ایمنی، راحتی، کارایی و هزینه نسبی را تعیین می کند. حتی پس از انتخاب نوع سوخت، هنوز فاکتورهای زیادی را باید در نظر بگیرید، مانند سیستم دریچه ای که دارید (یا قصد نصب آن را دارید)، گزینه های نصب و نمایش و سایر عوامل. این راهنما به شما کمک می کند تا انتخاب های خود را برای یافتن شومینه مناسب برای خانه خود محدود کنید.

انوعع مختلف شومینه/ شومینه های برقی/ شومینه های مدرن/ شومینه های گازی/ شومینه های اتانولی/ آتشدان ها/ شومینه لوکس ایران

انواع مختلف شومینه

شومینه هیزمی

man adding wood to fireplace

برای برخی افراد، به ویژه آنهایی که در خانه ای با شومینه هیزمی بزرگ شده اند، هیچ جایگزینی وجود ندارد. بسیاری از مردم یک شومینه هیزمی را بر اساس ملاحظات زیبایی شناختی مانند عطر، صدای ترق و ترق و جذابیت بصری یک آتش “واقعی” ترجیح می دهند.  صرف نظر از این، اگر شما یک عاشق واقعی شومینه هیزمی هستید، هیچ جایگزینی احساس نمی کند که کاملا درست باشد.

با این وجود، سوزاندن چوب نکات منفی مختلفی دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله ایمنی، کارایی، مقررات دولتی و هزینه‌های نصب. با این حال، اگر چیزی جز هیزم سوزی انجام نمی شود، چندین گزینه مختلف برای شومینه های هیزمی وجود دارد.

شومینه های اجاق باز

open-hearth fireplace

یک شومینه هیزمی باز داخلی، یا شومینه “اجاق باز”، تصویر کلاسیک یک شومینه در طول تاریخ است.

چگونه کار می کند

همچنین به عنوان “شومینه بنایی” شناخته می شود، یک جعبه نسوز روباز است که در دیوار خانه تعبیه شده است که معمولاً از آجر یا سنگ ساخته شده است و در بالای آن یک دودکش برای خارج کردن دود چوب وجود دارد.
جذابیت این شومینه ها از این واقعیت ناشی می شود که آتش قابل مشاهده است، بنابراین نور، گرما، صدا و عطر آتش مستقیما وارد اتاق می شود.
اجاق گاز به دیواره پایینی اطاق آتش و پی سنگ یا آجر محافظ در جلوی آنها اطلاق می شود که کف را از خروج اخگرها محافظت می کند. یک شومینه اجاق باز معمولاً دارای یک نمای بیرونی تزئینی به نام بالا پوش است که اغلب شامل یک قفسه تزئینی در بالا است. گوشته ممکن است از آجر، سنگ، خشت، بتن، چوب یا مواد دیگر ساخته شود.
شومینه های چوب سوز بهتر است برای سوزاندن چوب های سخت (کهنه شده) استفاده شوند که طولانی تر، داغ تر می سوزند و باعث تجمع قطران کمتری در دودکش نسبت به چوب نرم می شوند. گزینه های تولید شده، مانند آجرهای چوبی ساخته شده از خرده چوب فشرده و خاک اره، می توانند جایگزین خوبی باشند. برای اطلاعات بیشتر درباره گزینه‌های سوخت چوب، راهنمای ما درباره انواع هیزم را بخوانید.

ایمنی

شومینه های روباز روستایی هستند و برای بسیاری از مردم بسیار زیبا هستند، اما بسیار ناکارآمد هستند و در صورت عدم مراقبت می توانند خطرناک باشند، به خصوص اگر حیوانات خانگی یا کودکان دارید. بزرگ‌ترین نگرانی‌های ایمنی مربوط به اخگرها، کرئوزوت و گازهای گلخانه‌ای است.

اخگرها می توانند از یک کنده در حال شعله ور مانند پرتابه شلیک شومد و اگر روی فرش یا کف چوبی نزدیک فرود بیایند، باعث آتش‌سوزی می شود. برای محافظت از خانه در برابر اخگرها، صفحه باز اجاق معمولاً توسط یک صفحه توری فلزی یا با درهای پانل شیشه ای متحرک از اتاق محافظت می شود.

علاوه بر این، سوزاندن چوب کرئوزوت را آزاد می کند که در داخل دودکش ایجاد می شود. رسوبات بیش از حد کرئوزوت می تواند آتش بگیرد و این آتش می تواند به خانه شما سرایت کند، بنابراین شومینه های هیزم سوز باید هر سال به طور حرفه ای تمیز شوند.

کرئوزوت همچنین می تواند بر روی درهای شیشه ای شومینه بسازد. برای کمک به تمیز کردن درهای شومینه شیشه‌ای، با راهنمای ما در مورد این موضوع مشورت کنید.

در نهایت، شومینه های اجاق گاز آلاینده ها را وارد خانه شما می کنند.  اگرچه بسیاری از مردم بوی دودی را که شومینه ایجاد می کند دوست دارند، اما تا حدی هوای خانه شما را آلوده می کند.

انتشارات آتش سوزی می تواند شامل ذرات، مونوکسید کربن و سایر آلاینده ها باشد، بسته به چیزی که می سوزانید. برای اکثر مردم، انتشار گازهای گلخانه ای هیچ آسیبی ایجاد نمی کند، اما می تواند برای کسانی که از قبل شرایط ریوی دارند، مشکل ساز باشد.

هزینه ها

این شومینه ها معمولاً فقط گاهی اوقات و به صورت تفریحی استفاده می شوند تا برای گرم کردن خانه. اگرچه نصب یک شومینه جدید بسیار گران است، اما هزینه راه اندازی آن پایین است، به خصوص اگر منبع هیزم رایگان یا ارزانی داشته باشید.

تنها هزینه عمده دیگر برای راه اندازی یک شومینه اجاق باز، تعمیر و نگهداری سالانه است. یک متخصص را برای بازرسی و تمیز کردن سالانه دودکش استخدام کنید تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. اگر یک شومینه اجاق باز برای خانه شما کاربردی نیست، گزینه های دیگری برای سوزاندن چوب وجود دارد.

اجاق های هیزمی

wood burning stove in the bedroom

چگونه کار می کند

اجاق گاز هیزمی یک جعبه فولادی یا چدنی جامد و مستقل است که دارای یک لوله اجاق فلزی برای تخلیه دود است. آنها بسیار کارآمدتر از شومینه های فضای باز هستند و برای کارایی توسط آژانس حفاظت از محیط زیست تنظیم و برچسب گذاری شده اند.
اگرچه اجاق‌های هیزمی از نظر فنی شومینه نیستند، اما جایگزینی هستند که بسیاری از عاشقانه‌های سوزاندن چوب را حفظ می‌کنند و در عین حال مزایای متعددی نسبت به شومینه‌های اجاق‌باز دارند.

به عنوان مثال، اجاق‌های هیزمی بسیار کارآمدتر از شومینه‌های روباز هستند و برای تولید گرمای قابل استفاده بیشتر به هیزم کمتری نیاز دارند. اجاق‌های چوبی در واقع روشی مناسب برای تامین نیازهای گرمایشی روزانه خانه‌های تا چند هزار فوت مربع، حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی هستند.

بیشتر اجاق‌های هیزمی غیر کاتالیزوری هستند، در حالی که برخی از مدل‌های سطح‌بالا کاتالیزوری هستند، به این معنی که اجاق‌های چوبی دارای عنصری شبیه لانه زنبوری به نام کاتالیزور هستند که از سرامیک روکش‌دار ساخته شده است. هنگامی که اجاق گاز در حال استفاده است، دود، گازها و ذرات وارد لانه زنبوری شده و می سوزند، بنابراین راندمان این اجاق ها افزایش می یابد و به آنها اجازه می دهد تا سطح ثابت تری از خروجی گرما را حفظ کنند.

ایمنی

اجاق های چوبی ایمن تر از شومینه های روباز هستند. اخگرها محفوظ است و جعبه آتش‌نشانی بسته می‌شود تا از کودکان کنجکاو و حیوانات خانگی در امان بماند. علاوه بر این، به دلیل کارایی که دارند، دود بسیار کمتری آزاد می‌کنند، و به دلیل اینکه کاملاً محصور هستند، آلودگی هوا را به میزان قابل‌توجهی به خانه شما ساطع می‌کنند.

هزینه ها

مانند شومینه های روباز، تمام اجاق های هیزمی باید به طور منظم بررسی و تمیز شوند و برای ایمنی، کاتالیزور (در صورت وجود) باید هر چند سال یکبار تعویض شود. نگهداری اجاق های چوبی کاتالیزوری نسبت به اجاق گازهای غیر کاتالیستی ساده تر مشکل تر است.

هزینه نصب ممکن است از چند صد تا چند هزار دلار متغیر باشد، بسته به اندازه و نوع انتخابی شما، و اینکه آیا برای جا دادن دودکش لوله اجاق گاز نیاز به بازسازی دارید یا خیر. با این حال، با دسترسی به منبع ارزان قیمت هیزم، اجاق های چوبی می توانند راهی مقرون به صرفه برای گرم کردن خانه شما در تمام زمستان باشند.

شومینه محصور بدون زدودگی

enclosed zero clearance fireplace in the living room

چگونه کار می کند

شومینه هیزمی محصور داخلی که به آن “شومینه تولید شده با فاصله صفر” نیز می گویند، یک آتشدان فلزی کاملاً محصور است، مانند اجاق چوبی که مستقیماً در دیوار خانه ساخته می شود، مانند یک شومینه اجاق باز.
بسیاری از آن‌ها مانند یک درج، جلوی شیشه‌ای دارند، اما از آنجایی که مستقیماً در داخل خانه قاب می‌شوند، می‌توانند بسیار بزرگ‌تر از درج‌هایی باشند که باید در داخل یک جعبه آتش‌نشانی موجود قرار بگیرند.
نام این نوع شومینه از فاصله تقریباً صفر آن تا سطح قابل احتراق گرفته شده است.

این  سوخت این نوع شومینه ها هم می توانند به صورت هیزمی و هم گازی باشد.

ایمنی

شومینه های با فاصله صفر مزایای ایمنی و کارایی اجاق های چوبی را ارائه می دهند.

هزینه ها

مانند شومینه های اجاق باز، معمولاً اضافه کردن شومینه های با فاصله صفر مقرون به صرفه و غیرعملی است، بنابراین آنها معمولاً به ساخت و سازهای جدید محدود می شوند. قیمت آنها معمولاً تا قبل از نصب متغیر هستند. هزینه های عملیاتی آنها به نوع سوخت مصرفی بستگی دارد. آنها باید سالانه سرویس شوند.

شومینه هیزمی دیواری
fireplace insert surrounded by bricks

اگر از قبل یک شومینه اجاق باز در خانه خود دارید، اما می خواهید ظرفیت تولید گرما، کارایی و ایمنی آن را بهبود ببخشید، درج شومینه یک گزینه عالی است.

چگونه کار می کند

شومینه دیواری یک آتشدان بسته احتراق (شبیه به اجاق هیزمی یا شومینه سرپوشیده) است که در آتشدان بنایی یک شومینه اجاق باز قرار می گیرد. از یک دمنده الکتریکی برای بهبود کارایی و توزیع گرما استفاده می کند. آنها از چدن یا فولاد ساخته شده اند، اما معمولاً دارای یک در شیشه ای در جلو هستند تا آتش داخل آن تا حدی قابل مشاهده باشد.

انواع مختلف  شومینه دیواری بسته به نوع سوختی که می خواهید استفاده کنید، از جملهشومینه گازی یا شومینه برقی موجود است. با این حال، بسیاری از صاحبان خانه ها ترجیح می دهند جذابیت روستایی شومینه خود را با سوزاندن چوب یا گلوله های چوب حفظ کنند.
اگر متعهد به استفاده از چوب یا محصولات چوبی هستید، اما می خواهید کارایی شومینه خود را بهبود ببخشید، این گزینه عالی است، به خصوص اگر می خواهید از آن برای گرمایش معمولی خانه استفاده کنید.

ایمنی

استفاده از درج به طور قابل ملاحظه ای ایمنی شومینه های چوب سوز را هم از نظر اخگر و هم از نظر آلودگی هوا بهبود می بخشد.

هزینه ها

هزینه اضافه کردن یک درج می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. ممکن است برای نصب حرفه‌ای یک مدل پیشرفته از جمله آستر دودکشیا برای نسخه‌های کم‌هزینه بدون نیاز به تغییر دودکش، هزینه ها متفاوت باشد.

درج با سوخت گاز برای شومینه های هیزمی

natural gas insert

چگونه کار می کند

درج های شومینه های گازسوز محبوب ترین نوع درج شومینه هستند زیرا کارآمدترین آنها هستند، نیاز به چوب را از بین می برند و سطح تولید گرما آنها را می توان به راحتی با استفاده از کنترل از راه دور تنظیم کرد. با این حال، بسیاری از آنها در هنگام قطع برق کار نمی کنند یا به باتری نیاز دارند.

یکی از عوامل اصلی در انتخاب یک درج گاز، تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع سیستم تهویه برای خانه شما بهتر عمل می کند، است.

متداول ترین گزینه تا کنون یک درج گاز “دریچه مستقیم” است. اینها از هوای خارج از خانه برای احتراق استفاده می کنند و از طریق دودکش شومینه موجود به بیرون تخلیه می کنند. از آنجایی که آنها هوا را از داخل خانه نمی کشند، بسیار کارآمد و ایمن هستند و کیفیت هوای داخل خانه شما را حفظ می کنند. درج های گاز مستقیم معمولاً شعله بصری جذاب تری دارند که در مقایسه با انواع دیگر درج های گاز، شباهت بیشتری به آتش هیزم سوز دارد.

از طرف دیگر، می توانید یک درج گاز «بدون هوا» یا «بدون دریچه» تهیه کنید. همانطور که از نام آنها پیداست، این درج ها نیازی به خروج گازهای خروجی از خانه از طریق دودکش دودکش ندارند. در عوض، انتشار گازهای گلخانه ای از یک سری فیلترها برای حذف آلاینده ها عبور می کند و سپس هوا مستقیماً به داخل خانه تخلیه می شود.

این باعث افزایش کارایی آنها می شود زیرا هیچ گرمایی از طریق دریچه دودکش از دست نمی رود. با این حال، درج‌های بدون دریچه از نظر زیبایی کمتر جذاب هستند و شعله‌ای با ظاهر واقعی کمتر نسبت به گزینه‌های جایگزین ایجاد می‌کنند.

ایمنی

درج‌های گازی بدون دریچه در مقایسه با درج‌های دریچه مستقیم، چندین نقطه منفی عمده دارند. در مورد ایمنی انتشار گازهای بدون دریچه اختلاف نظر وجود دارد. آنها می توانند بوی بنزین یا دوده را وارد خانه کنند که می تواند افراد مبتلا به بیماری های تنفسی را آزار دهد.
علاوه بر این، آنها می توانند به دلیل تراکم رطوبت ایجاد کنند، بنابراین مهم است که خانه خود را از نظر کپک کنترل کنید. در نهایت، به دلیل اینکه هوا را از داخل خانه می‌کشد، درج بدون دریچه باید یک سنسور اکسیژن داشته باشد که اگر سطح اکسیژن در اتاق کمتر از حد معینی باشد، به‌طور خودکار دستگاه را خاموش می‌کند. به دلیل این نگرانی های ایمنی، برخی از ایالت ها استفاده از درج های بدون دریچه را تنظیم یا محدود می کنند.

هزینه

درج های گاز مستقیم معمولاً گران تر از درج های بدون دریچه هستند از جمله هزینه های نصب هم محاسبه می گردد.

شومینه های فضای باز، آتشدان ها

dad and son sitting near a fire pit

اگرچه شومینه های داخلی رایج ترین هستند، اما دلیلی برای محدود کردن فعالیت های چوب سوز شما در داخل خانه وجود ندارد.

یک شومینه در فضای باز یا آتشدان یک نقطه کانونی دنج برای مجالس در فضای باز ایجاد می کند، و آنها را برای پذیرایی از مهمانان عالی می کند. اگر مصمم هستید که یک شومینه هیزمی به خانه خود اضافه کنید، فضای بیرون ممکن است مکان ایده آلی باشد.

ساخت شومینه در فضای باز هزینه کمتری نسبت به ساخت یک شومینه داخلی جدید دارد. با این حال، قبل از شروع ساخت و ساز باید بررسی کنید. در این راستا شومینه لوکس ایران می تواند به خوبی شما را در این امر راهنمایی کند.

چگونه کار می کند

گزینه های بسیار متنوعی برای سوزاندن چوب در فضای باز وجود دارد. شومینه های توکار در فضای باز ساختمان قابل توجهی هستند، مانند یک اجاق باز داخلی، و قرار است به طور دائم در یک مکان باقی بمانند. آنها را می توان از ابتدا یا با استفاده از یک کیت ساخت.

گودال آتش گزینه ساده تری است. گودال آتش می‌تواند به معنای واقعی کلمه یک گودال یا سکویی روی زمین باشد که روی آن یک آتش باز ساخته شود یا یک ظرف فلزی مانند کاسه‌ ای شکل برای آتشی که از سطح زمین بلند شده است.
گزینه دیگر یک شومینه قابل حمل در فضای باز است که یک محفظه آتش محصور و متحرک است، مانند هیبرید گودال آتش، اجاق چوبی و آتشدان ها. به طور مشابه، شومینه های سفالی شکم گرد با دهانه در یک طرف، با دودکش های باریک، که اغلب برای پخت و پز استفاده می شود. در نهایت، برخی از  شومینه را می توان در فضای باز استفاده کرد.

شومینه های فضای باز کاربردهای متنوعی دارند، فراتر از ارائه صرف گرما، محیط و فرصت برای درست کردن کباب و استیکهای خوشمزه! آنها می توانند به گونه ای ساخته شوند که گزینه های مختلف پخت و پز را فراهم کنند. به عنوان مثال، می توانید یک کباب پز یا یک اجاق پیتزای هیزمی را ادغام کنید.

اگر به ویژه اهل ماجراجویی هستید، می توانید با استفاده از اصل ترموسیفون برای گرم کردن آب با استفاده از اجاق چوب، هیزم را برای گرم کردن یک جکوزی بسوزانید. برای گرم کردن سونا نیز می توان از بخاری هیزمی در فضای باز استفاده کرد.

ایمنی

سوزاندن چوب در فضای باز نگرانی‌های ایمنی مانند ذرات معلق در هوا یا اخگرهای فرار را از بین می‌برد. با این حال، آنها باید به دقت نظارت شوند. صاحبان خانه باید از ممنوعیت های سوختگی محلی، به ویژه در ماه های تابستان آگاه باشند.

هزینه

هزینه نصب یک سیستم در فضای باز ممکن است بنا بر نوع انتخابی شما متغیر است.

شومینه گازی

gas fireplace

شومینه های گازی اگرچه طبیعی و زیبایی شناختی کمتری نسبت به شومینه های هیزمی دارند، به دلیل کارایی، ایمنی و هزینه های نصب پایین تر، به ویژه در ساخت و سازهای جدید، محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده‌اند.

چگونه کار می کند

شومینه های گازی ممکن است با گاز طبیعی یا پروپان کار کنند. شومینه های گازی ممکن است از یک دریچه مستقیم یا سیستم اگزوز بدون دریچه استفاده کنند، و تعداد کمی از آنها از گزینه سوم به نام B-vent استفاده می کنند.

شومینه گازی دریچه مستقیم

سیستم های دریچه مستقیم هوای خود را می کشند و با استفاده از لوله اجاق گاز اگزوز خود را مستقیماً به بیرون رها می کنند. از آنجایی که هوا را از داخل خانه بیرون نمی‌کشند، مناسب‌ترین گزینه برای خانه‌هایی هستند که بسیار خوب آب بندی شده‌اند.

شومینه گازی B-vent

شومینه های B-vent هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد شبیه شومینه های هیزمی هستند. آنها مانند شومینه های اجاق باز به اتاق باز هستند اما از مشعل گاز و سیستم شیر برای تولید گرما استفاده می کنند.

اصطلاح B-vent به لوله کشی طبیعی دریچه این شومینه ها به جای دودکش اشاره دارد. در حالی که از نظر بصری جذاب هستند، مقدار قابل توجهی گرما تولید نمی کنند، بنابراین گزینه های خوبی برای آب و هوای گرم تر هستند که جنبه تزئینی آن از ظرفیت گرمایش مهم تر است.

شومینه گازی بدون هوا

سیستم‌های بدون دریچه همانند اتاق باز هستند، مانند شومینه B-vent یا شومینه باز. آنها به دلیل نصب آسان بسیار محبوب هستند. آنها همچنین بسیار کارآمد هستند، اما به دلیل محدودیت های خروجی، برای نیازهای اولیه گرمایش خانه مناسب نیستند.
شومینه های بدون دریچه برای اتاق های بزرگ و با سقف بلند با فضای کافی برای دفع دی اکسید کربن و رطوبتی که از خود ساطع می کنند، مناسب هستند. آنها شعله آبی تولید می کنند، برخلاف گزینه دریچه مستقیم که شعله زردی تولید می کند که بیشتر شبیه آتش طبیعی است.

ایمنی

شومینه های گازی، اگر به درستی کار نکنند، می توانند خطر افزایش مونوکسید کربن را در خانه شما افزایش دهند، بنابراین باید در هر طبقه از خانه خود، آشکارسازهای مونوکسید کربن نصب کنید.

یکی دیگر از اقدامات احتیاطی برای شومینه های گازی نصب سنسور کاهش اکسیژن است. این دستگاه که گاهی اوقات به عنوان “پایلوت ایمنی” نامیده می شود، اگر شومینه بیش از حد سرد شود یا مونوکسید کربن بیش از حد تولید شود، به طور خودکار گاز را خاموش می کند. در حالی که اینها برای سیستم های بدون دریچه ضروری هستند، اما می توانند برای هر شومینه گازی استفاده شوند.

هزینه ها

هزینه های عملیاتی یک شومینه گازی شامل گاز، نگهداری آشکارسازهای مونوکسید کربن و هزینه بازرسی و تمیز کردن معمول است. شومینه‌های گازی خاکستر و دوده تولید نمی‌کنند و کرئوزوت کمتری نسبت به آتش‌های هیزمی آزاد می‌کنند و نگهداری آن‌ها را نسبت به نمونه‌های هیزمی آسان‌تر می‌کنند. با این حال، مانند هر شومینه، آنها باید سالانه بازرسی و تمیز شوند.

هزینه نصب شومینه گازی بر اساس نوع شومینه، نوع دریچه و اینکه آیا نیاز به نصب یک خط گاز جدید دارید یا می توانید به منبع گاز طبیعی یا پروپان موجود متصل شوید، به طور قابل توجهی متفاوت است. اکثر شومینه های B-vent از سبک سنتی استفاده می کنند (یک دهانه مستطیلی، یک صفحه نمایش یا درهای شیشه ای، و یک مجموعه چوب جعلی).
با این حال، بسیاری از اجاق‌های گاز مستقیم و بدون هواکش در مدل‌های خطی‌تر، با دهانه کم و عریض و مشعل عریض اما کم عمق موجود هستند که «روبان/نوار» شعله ایجاد می‌کند. برخی از آنها امکان نمایش شیشه یا سایر اشیاء هنری را به جای کنده های جعلی ارائه می دهند. انواع هیبریدی نیز موجود است که طیف گسترده ای از گزینه های زیبایی شناختی را برای خانه شما ایجاد می کند.

شومینه های برقی

MagikFlame Electric Fireplace

شومینه برقی مقرون به صرفه ترین و آسان ترین گزینه برای اضافه کردن شومینه به خانه شما است.

چگونه کار می کند

یک شومینه برقی به دیوار متصل می شود، نه بی شباهت به یک بخاری فضایی بزرگ و تزئینی، که به انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر گزینه های شومینه اجازه می دهد زیرا می توان آن را در هر زمان از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کرد.

شومینه های برقی به جای داشتن شعله واقعی، از چراغ های LED استفاده می کنند تا شعله های شبیه سازی شده واقعی را بر روی صفحه نمایش دهند. برخی به صاحبان این امکان را می دهند که ظاهر شعله را تنظیم کنند (مانند تغییر رنگ آن) یا سایر جلوه های بصری را برای تمجید از دکوراسیون اتاق انتخاب کنند.

اگرچه مدل های اولیه شومینه های برقی از نظر زیبایی کمتر دلپذیر بودند، نسخه های مدرن بسیار جذاب تر هستند و برخی به گونه ای طراحی شده اند که به طور واقعی شبیه یک شومینه هیزمی باشند. برخی از مدل های جدیدتر حتی به Wi-Fi یا به بلندگوهای بلوتوث متصل می شوند.

شومینه های برقی را می توان با استفاده از کنترل از راه دور تنظیم کرد و برخی از آن ها دارای ترموستات داخلی هستند. بسیاری گزینه خاموش کردن المنت گرمایشی را ارائه می دهند اما محیط بصری شومینه مانند را حفظ می کنند، که ممکن است در آب و هوای گرمتر جذاب باشد.
اکثر آنها قادر به گرم کردن یک منطقه تا 500 فوت مربع هستند و برخی از مدل های سیم کشی شده می توانند تا 1000 فوت مربع را گرم کنند. آنها برای کاهش قبض های گرمایشی شما با استفاده از گرمایش منطقه ای ایده آل هستند.

شومینه های برقی استاندارد

شومینه های برقی گزینه های مختلفی برای نصب/نمایش دارند. شومینه های برقی مانتل شبیه شومینه های هیزمی ساخته شده اند، از این نظر که به نظر می رسد با نمای جذابی در دیوار تعبیه شده اند، اما می توان آنها را بدون نیاز به هیچ نوع دریچه یا دودکش کار کرد.

سایر شومینه های برقی مانند اجاق هیزمی مستقل هستند. برخی از آنها برای نصب روی دیوار طراحی شده است. در نهایت، برخی از شومینه های برقی در داخل یک مبلمان، مانند یک مرکز سرگرمی، محصور شده اند. درج های برقی برای شومینه های اجاق باز نیز موجود است، اگرچه نسبت به درج های هیزمی یا گازی رایج نیستند.

برای کمک به انتخاب مدل خاصی از شومینه برقی، با راهنمای ما که فردی مسلط به انواع شومینه ها است، مشورت کنید.

ایمنی

شومینه های برقی مزایای بیشتری دارند. آنها هیچ آشفتگی یا دودی ایجاد نمی کنند، بنابراین نه تنها مانند سایر شومینه ها نیازی به بازرسی و تمیز کردن سالانه حرفه ای ندارند، بلکه اصلاً نیازی به نگهداری ندارند.

چراغ‌های LED انرژی کمی مصرف می‌کنند و بنابراین ممکن است بیش از 50000 ساعت قبل از نیاز به تعویض دوام داشته باشند.

این شومینه‌ها همچنین کاملاً ایمن هستند، زیرا آلاینده‌ها را به خانه شما ساطع نمی‌کنند، اخگرهای آتش‌زا تولید نمی‌کنند و در محصور بودن و در مقابل لمس خنک هستند و استفاده از آنها در اطراف حیوانات خانگی و کودکان کوچک بسیار ایمن است.

اگرچه یک شومینه برقی به یک پریز برق معمولی متصل می شود، اما باید به جای اضافه کردن آنها به مداری باشد که قبلاً توسط سایر پریزها یا وسایل روشنایی استفاده می شود، به یک پریز برق متصل به یک قطع کننده مدار یا فیوز اختصاص داده شده است و هرگز نباید آنها را به سیم کشی وصل کرد.

هزینه

شومینه های برقی در مقایسه با گزینه های دیگر بسیار مقرون به صرفه هستند. نصب شومینه برقی رایگان و به راحتی انجام می شود. به سادگی آن را وصل کرده و روشن کنید. هزینه های عملیاتی نیز بسته به نرخ برق محلی شما معمولاً کم است.

شومینه های مادون قرمز در مقایسه با دیگر منابع گرمایش الکتریکی کارآمد هستند. آنها نسبتا ارزان هستند و نصب و نگهداری آنها به همان اندازه شومینه های برقی آسان است.

گزینه های سوزاندن گلوله های چوبی

common emergency fuels
اگر شومینه های گازی و برقی برای شما جذاب نیستند، اما منبع هیزم خوبی ندارید، ممکن است گلوله های چوبی را به عنوان منبع سوختی برای گرمایش مبتنی بر آتش خود در نظر بگیرید. گزینه های سوزاندن گلوله شامل درج های شومینه و شومینه های محصور شده با فاصله صفر و همچنین اجاق های پلت می باشد.

چگونه کار می کند

سیستم های سوزاندن گلوله به یک سیستم تهویه تخصصی نیاز دارند که هزینه نصب را افزایش می دهد، اما به سختی نصب دودکش یا لوله اجاق گاز نیست. آنها باید به یک پریز برق استاندارد وصل شوند تا سیستم های تنظیم، احتراق و تهویه را اجرا کنند.

برخی از اجاق های گلوله مانند اجاق های چوبی به صورت دستی بارگیری می شوند، در حالی که برخی دیگر دارای سیستم بارگیری خودکار هستند. بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، ممکن است دارای ترموستات باشد و برخی از مدل‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند. بسیاری از آنها از کنترل از راه دور استفاده می کنند، و حتی برخی از آنها را می توان با استفاده از تلفن همراه خود از طریق اپلیکیشن موبایل کنترل کرد.
گلوله‌های چوبی بسیار کارآمدتر از چوب و حتی گاز می‌سوزند، به طوری که کمتر از 10 درصد گرمای آن‌ها از دریچه کارآمدترین اجاق‌ها خارج می‌شود (بر خلاف 40 تا 50 درصد برای شومینه‌های باز سنتی). بنابراین گرمایش گلوله می تواند کسری از هزینه جایگزین های مبتنی بر چوب یا گاز باشد.

ایمنی

سیستم های مبتنی بر گلوله نیز بسیار سازگار با محیط زیست هستند، زیرا معمولاً از محصولات جانبی چوب (مانند خاک اره یا پوست درخت) یا سایر اشکال زیست توده مانند ذرت، سویا، پوست آجیل، غلات (مانند جو یا گندم) ساخته می شوند، هسته های میوه، تفاله سبزیجات، آفتابگردان و سایر محصولات طبیعی که در غیر این صورت ممکن است به عنوان زباله دور ریخته شوند.

سوزاندن گلوله‌های چوب تمیزتر از سوزاندن کنده‌های چوب است، اما آلودگی ذرات بیشتری نسبت به گاز یا برق منتشر می‌کند. با این حال، اجاق گازهای گلوله نسبت به انواع دیگر شومینه ها به تعمیر و نگهداری بیشتر نیاز دارند. محفظه احتراق باید به صورت هفتگی جاروبرقی شود و سالانه به طور حرفه ای تمیز و بازرسی شود. با تمیز کردن مناسب، اجاق گازهای گلوله ای خطر آتش سوزی بسیار کم دارند.

هزینه

با در نظر گرفتن نیاز به نصب هواکش مناسب، معمولاً یک اجاق گاز پلت را می توان با قیمت متنوع خریداری و نصب کرد. اگر گلوله ها به صورت عمده خریداری شوند، معمولاً ارزان هستند.

شومینه های سوخت سوز جایگزین

fireplace running on ethanol gas

در سال‌های اخیر، دو گزینه سوخت جدید دامنه انتخاب‌های شومینه موجود برای خانه شما را افزایش داده‌اند: شومینه‌های اتانول سوز و شومینه‌های ژل سوز الکلی.

چگونه کار می کند

شومینه های اتانول سوز

شومینه های اتانول سوز همگی بدون دریچه هستند، بنابراین نصب راحت و آسانی دارند. اغلب آنها کوچک و قابل حمل هستند، بنابراین می توانید آنها را به دلخواه از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کنید.
شومینه های اتانولی از نظر طراحی معاصر فقط تزئینی هستند. در حالی که آنها یک شعله واقعی را به نمایش می گذارند که مانند یک شمع می رقصد، اما گرمای قابل توجهی تولید نمی کنند. مشعل محصور به شما امکان می دهد دما را کم یا زیاد کنید، اما برای گرم کردن خانه به اندازه کافی کارآمد نیستند.
شومینه های اتانول سوز به عنوان درج شومینه، واحدهای دیواری یا واحدهای رومیزی موجود هستند.

شومینه ژل الکلی

شومینه های الکلی سوزاننده ژل نیز به طور مشابه، افزودنی جدید هیجان انگیز به طیف گزینه های شومینه هستند. از آنجایی که آنها مستقل و سبک وزن هستند، به راحتی می توان آنها را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کرد یا روی دیوار نصب کرد. آنها جذاب، معاصر هستند و شعله واقعی را می سوزانند که تا حدودی متراکم تر و کمتر از شعله آتش سوزان اتانول است.

شومینه های ژل گرمای قابل توجهی تولید نمی کنند. برخلاف شومینه های اتانول سوز، دمای آنها قابل تنظیم نیست.

ایمنی

شومینه های اتانول سوز در مقایسه با انواع دیگر شومینه ها مقادیر قابل توجهی دود، بو یا سایر آلاینده ها را منتشر نمی کنند. شومینه های ژل الکلی اصلا دود نمی دهند. این شومینه ها به دلیل سوختی که دارند، نباید بدون مراقبت رها شوند، به خصوص در اطراف حیوانات خانگی که ممکن است آنها را از بین ببرند و خطر آتش سوزی ایجاد کنند.

هزینه ها

مانند شومینه های اتانول سوز، نصب شومینه های ژل الکلی بسیار آسان و ارزان است زیرا نیازی به تهویه هوا، خط برق یا هر نوع اتصال دیگری ندارد. خود واحدها در اندازه‌ها و سبک‌های متنوعی عرضه می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را با حداقل چند صد دلار خریداری کرد.

قوطی های سوخت اتانول باید به طور نسبتاً مکرر با اتانول دناتوره شده مجدداً پر شوند (معمولاً پس از حداکثر پنج ساعت استفاده) که کارکرد آنها را گران می کند. به همین ترتیب، قوطی های سوخت ژل که تنها چند ساعت زمان سوختن دارند، در طول زمان می توانند گران باشند.

انتخاب شومینه

فرآیند انتخاب یک شومینه آسان تر خواهد بود اگر جستجوی خود را به نوع سوخت ترجیحی محدود کنید و سپس عواملی مانند اینکه هدف اصلی آن تزئینی است یا گرمایش خانه را در نظر بگیرید. آیا در جای خود ثابت می شود (به دلیل وجود دریچه یا دودکش) یا قابل حمل، و چقدر مایلید برای نصب، سوخت و سرویس هزینه کنید.

با این حال، با گزینه های بسیار زیادی که می توانید انتخاب کنید، مطمئناً گزینه شومینه ای را پیدا خواهید کرد که برای خانه شما مناسب باشد.

جهت دریافت مشاوره یا قیمت و کاتالوگ تولیدات شومینه معلق شومینه لوکس ایران جهت خرید با شمار ه ۰۹۱۲۶۸۷۶۱۸۴ آقای خانلو تماس حاصل فرمائید.

اینستاگرام شومینه لوکس ایران

منبع: essential home and garden

قدیمی تر

ایده های ساده تزئین شومینه

جدیدتر

انواع هیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری